Treenaaminen kesäaikaan

Kun ulkojäät ovat sulaneet ja luisteleminen – tai jääkiekon pelaaminen – onnistuu vain sisällä halleissa, moni suuntaa pururadoille ja jalkapallokentille. Moni jääkiekkoseura on myös kesäaikaan tauolla, ja treenaaminen pelejä varten aloitetaan taas koulujen alettua elokuussa. Koska urheilijan on tärkeää huolehtia kunnostaan ympäri vuoden, kannattaa jääkiekkoilijankin pohtia jo etukäteen kesän treenejä. Jos haluaa aktivoida samoja lihasryhmiä kuin jäällä, kannattaa kokeilla rullaluistelua.

Moni haluaa kuitenkin pitää kesällä tauon luistelemisesta. Tällöin yksi varteenotettava vaihtoehto on pyöräily. Monissa nettikaupoissa on käytössään pyörän valintaa helpottava työkalu, joka pyytää asiakasta vastaamaan muutamiin kysymyksiin oikeanlaisen pyörän löytämiseksi. Niissä pyydetään syöttämään esimerkiksi polkijan sukupuolen ja pituuden ja tulevan pyörän käyttötarkoituksen. Kaupungin läpi työpaikalle pyöräilijä tarvitsee nimittäin hieman erilaisen pyörän kuin epätasaisessa maastossa hikipäissään pyöräilevä kuntoilija tai maratoneihin tähtäävä kisaaja.

Lihaskuntoa auringonpaisteessa

Moni omistaa koko kesän lihaskuntoharjoitteille. Jos kuntosalilla rehkiminen tuntuu upeiden säiden hukkaan heittämiseltä, kannattaa suunnakseen ottaa puistot ja uimarannat. Pakkaa reppuun pyyhe ja jokin alusta, esimerkiksi joogamatto, jonka päällä on helppo tehdä tiettyjä lihaskuntoliikkeitä. Muista myös vesipullo ja pienet eväät, esimerkiksi hedelmät, pähkinät, välipalapatukat ja proteiinijuoma. Erilaisia kehonpainoilla tehtäviä harjoitteita on valtavasti, ja niistä jokainen aktivoi kehon lihaksistoa varsin tehokkaasti. Tässä muutama esimerkki:

  • Vatsalihasliike jalkapohjat maassa
  • Vatsarutistukset polvet koukussa
  • Lankku
  • Kylkipito
  • Kyykyt ja kyykkyhypyt
  • Takapotkut ja jalkojen ojennukset
  • Maastaveto
  • Punnerrukset

Rannalla treenaaminen on mukavaa. Auringon paahteessa saa mukavasti hien pintaan eikä lämmittelyyn tarvitse käyttää niin paljon aikaa. Tehokkaan lihaskuntotreenin voi päättää esimerkiksi pieneen juoksulenkkiin rannan ympäri. Jos käytössä on vain yksittäinen, pitkä rantaa reunustava tie, sitä pitkin voi juosta esimerkiksi intervalleissa. Mukaan voi ottaa spurtteja, äkkikäännöksiä ja esimerkiksi hyppyjä, jotka aktivoivat paremmin vielä kehoa kokonaisuutena. Treenin voi päättää pulahtamalla virkistävään meri- tai järviveteen.

Iloa juoksemisesta

Lenkkeileminen on ehkä helpoin tapa ylläpitää omaa kestävyyskuntoaan lajitreenien ulkopuolella. Käytännössä tarvitset jalkaasi vain sopivat kengät, jotka tukevat askelta ja vähentävät jalkojen niveliin kohdistuvaa painetta. Juoksulenkin ei tarvitse olla pitkä voidakseen olla tehokas. Moni tekeekin kesäisin mieluummin lyhyitä intervallitreenejä kuin pitkiä hikisiä lenkkejä – auringon porottaessa juoksemisesta tulee heti raskaampaa, ja liikkuja tarvitsee valtavasti energiaa ja nesteitä jaksaakseen lenkin loppuun.